Contribuie la crearea Clubului de teatru social

Cine suntem noi: Y-PEER este o reţea de tineri educatori de la egal la egal, ce reuneşte peste 200 de organizaţii şi instituţii din 39 de ţări ale lumii, inclusiv din Republica Moldova. Y-PEER are câteva generaţii de educatori de la egal la egal pregătiţi conform Programului Y-PEER, aprobat, ca metodă inovativă de instruire, atât la nivel naţional cât şi internaţional. Reţeaua Y-PEER Moldova are în prezent zeci de educatori de la egal la egal activi în diverse regiuni ale ţării. Reţeaua a fost creată în Moldova în septembrie 2004, la iniţiativa UNFPA, Fondul ONU pentru Populaţie. Conform evaluărilor internaţionale, reţeaua Y-PEER Moldova este considerată una dintre cele mai active reţele de ţară cu diversitate largă a metodelor de transmitere a informaţiei. Pentru mai multe detalii referitoare la reţea vizitaţi: www.y-peer.md sau http://www.unfpa.md/index.php/ro/reeaua-y-peer-moldova.html
Ce ne propunem să realizăm: În scopul lărgirii reţelei invităm tinerii entuziasmaţi, motivaţi şi dornici de a activa în folosul comunităţii împreună cu un adult (profesor, coordonator regional sau responsabil de educaţie), să aplice pentru a participa la training-ul de instruire în domeniul Sănătăţii şi Drepturilor Sexual Reproductive şi Teatrului Social ca metodă de transmitere a informaţiei după principiul de la egal la egal, care va avea loc în perioada 1 - 7 martie 2010. Ca rezultat final ne-am dori instituirea cluburilor de teatru în câteva localităţi din ţară (3-5) şi realizarea prezentărilor în domeniul relevant trainingului.
În rezultatul training-ului şi a evaluării post curs, participanţii vor obţine certificatul prin care se va confirma participarea la instruire şi posibilitatea de implicare pe viitor în activităţile reţelei Y-PEER. Totodată se vor întoarce în localitatea lor cu o misiune foarte importantă şi anume de a crea un mini Club de Teatru Social care va informa semenii primar în Sănătatea Reproductivă şi prevenirea HIV-SIDA, dar care ulterior ar putea prelua oricare tematici de interes comunitar, educaţional etc. .
Ce oportunităţi oferă Y-PEER tinerilor implicaţi:
• Instruiri aprofundate în domeniul sănătăţii reproductive, prevenirii HIV-SIDA şi educaţiei pentru sănătate
• Cunoştinţe şi abilităţi în domeniul practicării teatrului social
• Participarea la tabere de vară şi Campania Pro- Sănătatea
• Participarea la emisiuni radiofonice săptămânale Forţa Junimii la Radio Moldova
• Publicarea articolelor în buletinul electronic „Fără Tabu”
• Posibilitatea de a participa la un festivalul naţional de teatru social
• Posibilităţi de participare la instruiri internaţionale
• Suport logistic şi financiar pentru organizarea activităţilor la nivel local
Cine poate aplica?
• Un grup dinamic şi motivat pentru a oferi tinerilor informaţii despre prevenirea HIV/SIDA, infecţii cu transmitere sexuală, evitarea unei sarcini nedorite şi alte consecinţe ale comportamentului iresponsabil în domeniul sănătăţii, care
• este format din 4 elevi ai claselor 10-11 împreună cu un adult, şi care
• este disponibil de a lucra în folosul comunităţii după principiul de la egal la egal utilizând teatrul social ca metodă de lucru, vezi Nota informativă de mai jos, şi care
• Dispune de o scrisoare de suport din partea instituţiei gazdă a viitorului club, vezi Anexa 1, plus
• Şi-a formulat iniţiativa după modelul din Anexa 2

Persoanele interesate de această oportunitate sunt rugate să expedieze următoarele anexe completate la adresa de e-mail y_peer_moldova_concurs@yahoo.com până la data de 24 februarie 2010:
1. Scrisoare de suport din partea instituţiei de învăţământ (completată, aplicată ştampila, expediată prin email (scanată) sau fax) - Anexa 1
2. Scrisoarea de intenţie după modelul din Anexa 2
Persoanele de contact
Anna Susarenco Elena Jidobin
Reprezentant al Y-PEER Moldova Coordonator programe SR şi Tineret, UNFPA Moldova
anna_susarenco@yahoo.com
elena.jidobin@unfpa.md

069271506 0 22 269227 / 068121215



Fondul ONU pentru Populaţie este o agenţie internaţională de dezvoltare care promovează dreptul fiecărui om – femeie, bărbat, copil – la o viaţă sănătoasă şi cu şanse egale în societate. Fondul ONU pentru Populaţie ajută ţările în care activează să folosească informaţiile despre populaţie pentru a elabora politici şi programe de reducere a sărăciei şi de creare a condiţiilor pentru ca fiecare sarcină să fie dorită, fiecare naştere să fie sigură, fiecare tânăr să fie protejat de HIV/SIDA şi fiecare fată şi femeie să fie tratată cu respect şi să trăiască o viaţă demnă.

Notă informativă
Ce este teatru social?
V-aţi întrebat vreodată de ce reuşeşte teatrul să capteze interesul oamenilor din mai multe culturi, de mii de ani?
Teatrul este o parte importantă în viaţa noastră, deoarece acesta oferă posibilitatea de a te destinde şi de a urmări diferite poveşti şi povestiri. Teatrul ia diferite forme în diferite culturi, dar oricare ar fi stilul de teatru adoptat, spectacolele trebuie să aibă potenţialul de a crea momente magice pentru public.
Teatrul Social se referă la utilizarea teatrului într-un scop care merge dincolo de a oferi o formă de divertisment spectatorilor. Scopul său este în general de a modifica cunoştinţele, atitudinile sau comportamentul publicului vizat.
Spectatorii sunt adesea legaţi de caracterele de pe scenă şi sunt motivaţi să participe la momentele interactive pentru a discuta subiecte controversate şi sensibile puse în discuţie, cum ar fi cele ce ţin de sexualitate, consumul de droguri, violenţa domestică şi de sănătatea reproductivă.
Scopul urmărit de reţeaua educatorilor de la egal la egal Y-PEER prin utilizarea teatrului social este de a îmbunătăţi nivelul de educaţie despre sănătate în rândul tinerilor, în mod special în domeniul sănătăţii reproducerii, prevenirea infecţiilor cu HIV şi reducerea sarcinilor nedorite, dar şi discriminării şi stigmatizării care însoţesc infectare cu HIV.
Chiar dacă, actorii care prezintă teatrul social nu sânt profesionişti, ei acţionează după aceleaşi principii: în primul rând grupul de educatori de la egal la egal care va prezenta scena, face planul şi scenariu. După aceasta urmează o serie de exerciţii pentru a intra în rol şi de a face scena adecvată la nevoile grupului ţintă şi cu un limbaj accesibil pentru toți.
Totuşi pentru ca să poată schimba comportamentul sau atitudinile tinerilor, teatrul nu trebuie să se mulţumească doar cu generarea unor simple reacţii afective. El trebuie să transmită mesaje într-un mod pe care tineri îl înţeleg şi pe baza căruia pot acţiona.
Echipa Y-Peer Moldova